آشنایی با آماده سازی بتن
تنها زمانی می توان به چسبندگی کافی لایه ها، رندرها، تعمیرات بتن و پوشش ها/ غشاهای کف دست یافت. تکمیل بتن و کف با ماله کشی، شناورسازی با قدرت یا کوبیدن، لایه ای از خاک (لایه نسبتا ضعیفی از سیمان هیدراته) را روی سطح باقی می گذارد که باید برداشته شود. چسبندگی به خاک باعث شکست زودهنگام چسبندگی کف و روکش ها و شکست زودهنگام یا نهایی چسبندگی ملات به سطوح عمودی و بالای سر می شود. حالت شکست معمولاً شکست انسجام زیرلایه در خط اتصال یا نزدیک به آن است و بازرسی ملات ها و پوشش های جدا شده، خاک و اغلب بخش هایی از ماتریس بتنی را نشان می دهد که به ملات یا پوشش چسبیده است.
همچنین برای چسبندگی کافی و آماده سازی مکانیکی سطح زیرلایه نیاز به درجاتی از بافت سطحی است که لایه لایه را از بین می برد و بافت مورد نیاز را برای چسبندگی خوب روکش ها، رندرها، تعمیرات بتن و پوشش ها/ غشاهای کف فراهم می کند. هنگامی که قرار است پوششها/غشاهای کف اجرا شود، سطوح باید بافت سبکی داشته باشند تا اطمینان حاصل شود که میتوان به یک سطح صاف روی پوششها دست یافت یا اطمینان حاصل کرد که پوشش کافی نقاط بالا در زیرلایه توسط غشاهای ضدآب حاصل میشود.
بتن آلوده به مواد (مانند اسیدها) که باعث تضعیف بتن یا مانع چسبندگی می شود باید حذف شود، یا در مورد روغن های سنگین، بتن باید چربی زدایی شود، ممکن است نیاز به استفاده مکرر از ماده چربی گیر مناسب باشد و عدم وجود آن. وجود روغن در سطح بلافاصله پس از درمان لزوماً نشانه حذف کامل روغن نیست. روغنی که در منافذ مویرگی زیرلایه باقی می ماند به آرامی به سطح می رود و باید روز بعد قبل از ادامه کار بازرسی انجام شود. چربی زداها را باید با شستشو پس از استفاده پاک کرد و ممکن است پس از چربی زدایی از پاک کننده خنثی ph استفاده شود. در برخی موارد آلودگی توسط روغنهای سنگین، ممکن است لازم باشد سطح را تا زمانی که بتن بدون آلودگی در معرض دید قرار گیرد، صاف کرد. روغن های سبک ممکن است بسیار عمیق به داخل بتن نفوذ کنند و حذف کامل روغن در چنین مواردی امکان پذیر نباشد. اگر شرایط محل اجازه دهد، ممکن است از درمان هوای داغ (HCA) استفاده شود. این یک عملیات ماهرانه و بالقوه خطرناک است و تنها باید توسط یک پیمانکار با تجربه انجام شود، پس از ارزیابی ریسک که مشخص شد HCA مناسب است. یک پرایمر رزینی با ویسکوزیته کم بلافاصله پس از عملیات HCA روی بتن اعمال می شود تا روغن هایی که در زیر سطح بتن باقی می مانند را سرکوب کند. گرمای حفظ شده در سطح بتن باید باعث سخت شدن سریع پرایمر شود تا قبل از شروع به بالا آمدن روغن به یک مانع موثر تبدیل شود.
لا تعليق